Το θαύμα , που δημιούργησε ο Μέγας Αλέξανδρος και η Μακεδονία
Οι ιστορικοί όλων των εποχών προσπαθούν να απαντήσουν πώς ένας Μακεδόνας έγινε μυθική μορφή στην Χριστιανική Δύση , στον Μουσουλμανικό κόσμο,στην ανατολική φιλοσοφία και στο σύγχρονο μυθιστόρημα.
Μέγας Αλέξανδρος ( 356 - 323 π.χ. )
(Η αποκρυπτογράφηση ενός μύθου)
Η καταγωγή των Μακεδόνων
Η παλαιότερη πληροφορία, που έχουμε για τους Μακεδόνες προέρχεται από τον 'Ελληνα ποιητή Ησίοδο, που έγραψε το 700 π.χ. Σύμφωνα , λοιπόν με τον Ησίοδο , ο Δευκαλίων, που ζούσε στην Θεσσαλία,είχε ένα γυιό τον Ελληνα και μία κόρη την Θυϊα . Ο Ελληνας είχε γυιούς τον Δώρο , τον Ξούθο και τον 'Ιωνα.
Η Θυϊα συνέλαβε με τον Δία και γέννησε δύο γυιούς τον Μάγνητα και τον Μακεδόνα . Συνεπώς οι Μάγνητες και οι Μακεδόνες ήταν συγγενείς με τους 'Ελληνες. Οι Μακεδόνες χρησιμοποιούσαν Μακεδονική διάλεκτο ,της οποίας το βασικό λεξιλόγιο ήταν Ελληνικό .
Οι Μακεδόνες ζούσαν γύρω από το όρος 'Ολυμπος,σαν ημινομάδες βοσκοί και το κράτος τους είχε ακαθόριστα σύνορα . Τον 7ο π.χ αιώνα παρουσιάσθηκε μία κεντρική εξουσία , που ήταν αποτέλεσμα της επέμβασης στην Μακεδονία της δυναστείας των Τημενιδών από το 'Αργος της Πελοποννήσου.
Το 359 π.χ. ανακηρύχθηκε βασιλιάς των Μακεδόνων ο Φίλιππος ο Β΄, ο οποίος εδέσποσε στον Αιγαιακό χώρο.
Το 336 π.χ. δολοφονείται ο Φίλιππος στις Αιγές και διάδοχός του στέφεται ο εικοσαετής τότε γυιός του Αλέξανδρος ο Γ΄, με την βοήθεια της μητέρας του , της Ηπειρώτισσας Ολυμπιάδας. Ο Φίλιππος , που προόριζε τον γυιό του Αλέξανδρο για διάδοχό του , είχε εμπιστευθεί την μόρφωσή του στον φιλόσοφο Αριστοτέλη και παραλλήλως του παρείχε στρατιωτική εκπαίδευση .
Ο Αλέξανδρος , ανέλαβε να πραγματοποιήσει το σχέδιο του πατέρα του για την κατάκτηση της Ασίας , το οποίο είχε εμπνεύσει στον Φίλιππο ο Αθηναίος ρήτορας Ισοκράτης.
Πριν επιχειρήσει την εκστρατεία του στην Ασία, ο Αλέξανδρος
καταστέλλει πολλές επαναστάσεις στα Βόρεια τω Βαλκανίων , απομακρύνει τους Ιλλυριούς, που είχαν εισβάλλει στην Δυτική Μακεδονία και τον Φθινόπωρο του 335 π.χ. δίνει εντολή να καταστρέψουν την Θήβα (εκτός από το σπίτι του ποιητή Πινδάρου) .
Ο Αλέξανδρος εν συνεχεία ζήτησε από το Αμφικτυονικό συνέδριο των Θερμοπυλών να του απονείμει τον τίτλο του ηγεμόνα των Ελλήνων και το συμβούλιο της συμμαχίας της Κορίνθου του ανέθεσε την εκστρατεία ενάντια στην Ασία.
Η κατάκτηση της Περσικής αυτοκρατορίας
Η εκστρατεία αρχίζει την 'Ανοιξη του 334 π.χ. Ο Αλέξανδρος περνάει με τον στρατό του την 'Αβυδο, στον Ελλήσποντο και κηρύσσει πόλεμο εναντίον των Περσών. Ως μεγάλος αναγνώστης των Ομηρικών επών, (τα οποία τα είχε πάντα κάτω από το προσκεφάλι του),πήγε στην Τροία και τίμησε τον "πρόγονό" του Αχιλλέα. Με την νίκη του στον Γρανικό ποταμό έγινε κύριος της Φρυγίας, απελευθέρωσε τις Ελληνικές πόλεις της Ιωνίας , κι εγκατέστησε σ' αυτές Δημοκρατικό πολίτευμα .Το 333 π.χ. στην μάχη της Ισσού κατεδίωξε τον Δαρείο πέραν του Ευφράτη ποταμού και μετά την κατάληψη της Γάζας πέτυχε εύκολα την κατάληψη του σατράπη της Αιγύπτου και απελευθέρωσε την Αίγυπτο από τον Περσικό ζυγό .Ο Αλέξανδρος σεβάσθηκε την αυτονομία της Αιγύπτου , η κατάληψη της οποίας δεν είχε προβλεφθεί από την συμμαχία της Κορίνθου ,δεν τοποθέτησε δικό του σατράπη, μόνο εμπιστεύθηκε την διεύθυνση των οικονομικών του στον 'Ελληνα Κλεομένη.Η σπουδαιότητα της παραμονής του στην Αίγυπτο σφραγίζεται από δύο γεγονότα , το προσκύνημα στον Ναό του Αμμωνα Δία, στην 'Οαση της Σίβα και την ίδρυση της Αλεξάνδρειας.Το προσκύνημα στην 'Οαση της Σίβα ήταν επικίνδυνο επιχείρημα ,γιατί έπρεπε να διανύσει την αφιλόξενη έρημο. Τότε υπερφυσικά περιστατικά βοήθησαν τον βασιλιά να βρει τον δρόμο της όασης, όπως βροχές, που έκαναν την άμμο συμπαγή και τον αέρα κατάλληλο για αναπνοή, ενώ το πέταγμα των κορακιών χρησίμευε σαν οδηγός του.
" Ο Θεός του παραχωρούσε ό,τι του ζητούσε". Ο Αλέξανδρος έμεινε στην Αίγυπτο ένα χρόνο και ξαναγύρισε στην Ασία για να τελειώνει με τον Μεγάλο Βασιλιά . Η νίκη του Αλεξάνδρου στα Γαυγάμηλα έκρινε τον μεγάλο αγώνα , ανακηρύχθηκε βασιλιάς της Ασίας και προχώρησε προς τα 'Αρβηλα ελπίζοντας να βρει τον Δαρείο . Αφήνοντας τα 'Αρβηλα κατευθύνθηκε προς την Βαβυλώνα . Το θέαμα που αντίκρυσε μπρος στην ιστορική πόλη , με την επιβλητική της είσοδο (Πύλη Ιστάρ)και τους κρεμαστούς κήπους ,του έκανε μεγάλη εντύπωση. Κατευθυνόμενος προς τα Σούσα βρήκε δολοφονημένο τον Δαρείο,τότε σκέπασε το σώμα του με την κόκκινη χλαμύδα του και το έστειλε κεκοσμημένο να ταφεί, με βασιλικές τιμές , στην τότε πρωτεύουσα της Περσίας , την Περσέπολι. Είχε ξεπεράσει πλέον τους στόχους του Φιλίππου . Το θέλγητρο της λείας όμως και η διανομή του στους στρατιώτες του ήταν ισχυρό. Προχωράει προς τον Ινδοκαύκασο και καταλαμβάνει την Βακτριανή και την Σογδιανή, όπου νυμφεύεται την πριγκίπισσα Ρωξάνη (327 π.χ). Το ίδιο έκαναν και 10.000 Μακεδόνες ευγενείς του (διπλωματικοί γάμοι) Το 326 π.χ. πορεύεται προς την Ινδία.
Ο ξαφνικός θάνατος του Αλεξάνδρου
'Οταν ο Αλέξανδρος έπεσε βαριά άρρωστος, ίσως από τροπική ελονοσία,η πρώτη του πράξη ήταν να προσφέρει θυσίες στους Θεούς. Τον μετέφεραν πάνω σε φορείο για να πραγματοποιήσει αυτήν την τελετή της θυσίας, τελετή ,που πραγματοποιούσε τακτικά. 'Υστερα έχασε την φωνή του. Η σκέψη του περιστρεφόταν στους αξιωματικούς του και τους άνδρες, που είχαν πολεμήσει μαζί του.Όταν οι Μακεδόνες στρατιώτες περνούσαν από μπροστά του ,για τελευταία φορά, ο Αλέξανδρος τους χαιρετούσε ένα-ένα, σηκώνοντας με δυσκολία το κεφάλι του.
....Τη Τρίτη φθίνοντος προς την δήλην του μηνός Δαισίου (Ιουνίου) του 323 π.χ. , ο Αλέξανδρος πέθανε στην Βαβυλώνα.
Ο άνθρωπος Αλέξανδρος
Σύμφωνα με τον ο Πλούταρχο στο “Βίο του Αλεξάνδρου”,ο Αλέξανδρος είχε φυσική τόλμη και πείσμα , έπαιρνε ο ίδιος μέρος στη μάχη χωρίς να φοβάται την ζωή του.
Είχε αυτοκυριαρχία, .κυριαρχούσε στα πάθη του, εκφραζόταν με λιτότητα, μπορούσε να στερηθεί το φαγητό και το ποτό.
'Ηταν γενναιόδωρος , πέραν από κάθε μέτρο , όταν επρόκειτο να ανταμείψει τους στρατιώτες του και τους Ιρανούς . Όταν ερωτεύθηκε την Ρωξάνη , την μεταχειρίσθηκε όχι ως αιχμάλωτη, αλλά ως ίση ανθρώπινη ύπαρξη και όταν έγιναν οι γάμοι τους στα Σούσα , φρόντισε οι σχετικές τελετές να είναι σύμφωνες με τις παραδόσεις της Περσίας, όπου είχε μεγαλώσει η νύφη. 'Ηταν φιλόσοφος. Η συμπεριφορά του ήταν άξια ενός φιλοσόφου , το μεγαλύτερο φιλοσοφικό του προτέρημα ήταν το ότι θεωρούσε ολόκληρη την ανθρωπότητα σαν μια και μόνη κοινότητα. Ανακατεύοντας 'Ελληνες και βαρβάρους , χωρίς διακρίσεις , ήθελε να συμφιλιώσει τον κόσμο, τοποθετώντας τους άξιους ανθρώπους στο ίδιο επίπεδο , σε θέσεις εξουσίας και ευθύνης , ανεξάρτητα από την φυλετική καταγωγή τους, με την εντολή ως κυβερνήτες να επιβάλουν δικαιοσύνη και να δείχνουν κατανόηση στους νικημένους .
Σκιές και Φώτα
Σαν άνθρωπος ο Αλέξανδρος είχε και το σκοτεινό του μέρος .
Υπήρξε βίαιος , οργίλος, στο τέλος της εκστρατείας άρχισε να χάνει το κουράγιο του, την ισορροπία του και την εμπιστοσύνη του στην Θεότητα κι έτσι ο φιλόσοφος βασιλιάς έγινε προληπτικός και άφησε τον φόβο να κυριεύσει το πνεύμα του.
Το θαύμα , που δημιούργησε ο Αλέξανδρος και η Μακεδονία . Ελληνιστικοί χρόνοι (323-201 π.χ. )
Με την κατάκτηση του Ανατολικού κόσμου η Μικρή Ελλάς έγινε Ελληνική Ανατολική Οικουμένη. Το κράτος του Αλεξάνδρου διαλύθηκε και οι διάδοχοί του Πτολεμαίος, Σέλευκος,Λυσίμαχος και Κάσσανδρος ανακηρύχθηκαν βασιλιάδες σε χωριστά βασίλεια . Αυτή η στιγμή ήταν η αρχή της νέας εποχής .
Βρισκόμαστε, πλέον, σε μια νέα μορφή Ελληνισμού . Από την ίδια νερομάνα, που λέγεται Ελλάδα , πηγάζουν ο αρχαικός, ο κλασικός και ο λεγόμενος Ελληνιστικός πολιτισμός . Ο Αλέξανδρος δεν θέλησε να διαλύσει ένα κράτος , αλλά να το εκπολιτίσει και να ιδρύσει ένα νέο με βάση το Ελληνικό .Εξαίρετος ανάμεσα στους διαδόχους του ήταν ο Πτολεμαίος, ο οποίος βασίλευσε στην Αίγυπτο, και το έτος 294 π.χ. θεμελίωσε το πρώτο Μουσείο (οίκο των Μουσών) της Αλεξανδρείας και προσήλκυσε εκεί ερευνητές του Ελληνόφωνου κόσμου για επιστημονική έρευνα στα μαθηματικά ( Ευκλείδης) στην αστρονομία, στην υδραυλική.Για τις ανάγκες του Μουσείου δημιουργήθηκε η πρώτη στον κόσμο δημόσια Βιβλιοθήκη της Αλεξανδρείας , με κρατική επιχορήγηση. Ο νέος τύπος 'Ελληνα , που διεμορθώθη έβαλε την σφραγίδα του στον νέο κόσμο και μετέβαλε την σύσταση της Ανατολής. Η Αθήνα δεν έσβησε, αλλά χλώμιασε, μπροστά στη λάμψη της Αλεξανδρείας ,της Αντιόχειας, της Περγάμου, της Ρόδου. Το κέντρο του Ελληνισμού μετεφέρθη Ανατολικά , δημιουργώντας τον "ατείχιστο" πολιτισμό του Καβάφη, όπου για αιώνες συνετελείτο η σύζευξη Ελληνικών στοιχείων με Ανατολικά , ώσπου να σημάνει η μεγάλη ιστορική στιγμή της γεννήσεως του Χριστιανισμού .
Τελικά ζει ο Βασιλιάς Αλέξανδρος ;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου